إلى ملهمتى مهيـــــــــــــــــــــــرة

لماذا أراك على كل شئ كأنك فى الأرض كل البشر؟؟!
كأنك درب بغير انتهاء و أنى خلقت لهذا السفر؟؟!
إذاكنت أهرب منك إليك فقولى بربك أين المفر؟؟!
فاروق جويدة

الحلوة مصـــــــــــــــــــــــــــــر

>> الأحد، 8 فبراير 2009


الحلوة مصر بتتمشى
على شط النيل
فى المغربية قمر طالع
والجو جميل
وقلبى كان ماشى معاها
تروح مكان يمشى وراها
إزاى أعيش تحت سماها
و أكون يا ناس فى هواها بخيل...
الحلوة مصر بتتمشى على شط النيل.
**********************
بحبها
وازاى أوصف ليكوم بكلام
الحب مش كلمة نقولها زى الأفلام
أنا حبى ليها مش عادى
أنا دمى فدى أرض بلادى
ألبى قبل اما تنادى
أديها عمرى ويبقى قليل...
الحلوة مصر بتتمشى على شط النيل.
**********************
الله على البحر الهادى
مع نسمة صيف
وشمس مصر بتتغزل
فى حبيبنا الضيف
تقوله أهلا بيك عندى
ماتنسنيش وانت معدى
أنا إسمى مصر
ومين قدى
ياما قالو فيا الناس مواويل...
الحلوة مصر بتتمشى على شط النيل.
**********************
الأهرمات بالشوق ضمة
م الناس ملايين
وقف التاريخ يشهد لينا
وليوم الدين
المصرى مصرى ومن يومه
أسد شجاع ملو هدومه
ما يغركوش أبدا نومه
ده واد جدع وبجد أصيل...
الحلوة مصر بتتمشى على شط النيل.
**********************
لو أطول يا مصر
أنا كنت اكتب فى هواكى ديوان
ما يكفينيش أوصف فيكى
ولا ألف زمان
عاشق يا حته من الجنة
قبل اما اكون طفل بسنة
ولما اموت أنا بتمنى
على أرضك انتى دمايا تسيل...
الحلوة مصر بتتمشى على شط النيل.
**********************
كل اللى خلانى يا أمى
اشعر بعذاب
حاجة سودا طلعة لنا فجأة
إسمها إرهاب
وانتى اللى قدمتى حياتك
لكل واحدة من اخواتك
حتى الغريب حس بذاتك
لما اكتشف الفمتو زويل...
الحلوة مصر بتتمشى على شط النيل.
**********************
اعذرونى
لو كلامى مش كفاية
نفسى أحكى عنها
ييجى مليوووووووووون حكاية
مصر م الرحمن هدية
شعبها ناس ميه..ميه
شوفتو ليل اسكندرية
والكرام الشرقاوية
والعريش أرض النخيل...
الحلوة مصر بتتمشى على شط النيل.
**********************

0 التعليقات:

Seguidores

    © ذو المهيــــــــــــــــــــــــــرتين. Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP